7 December 2011

MENGURUS DIRI :)


Hai , blogger ! :) Hik hok , hari nie nak share sikit pasal pengurusan diri . Mesti korang tertanya tanya kan apasal la aku tulis pasal mengurus diri . Kan kan ? Actually , aku konfius sama ada nak pindah sekolah ke tak . Kalau dapat sekolah vokasional tu . Aku nak sangat pi sana . Aku nak lupa kan semua masalah yang ada dekat sini and aku harap bila aku sekolah sana aku da boleh lupe kan DIA . Tapi SMK USJ 23 , banyak sangat kenangan dalam hidup aku .Tige tahun weyh aku sekolah sana . Ingat semudah 123 je ke aku nak lupe kan korang . Ya Allah , berilah kekuatan kepada hambamu yang lemah ini supaya fikiran dia tak tertanggu dengan masalah yang sedang dia lalui . AMIN ! * Ha baca bawah nie .

Nak tengok orang yang betul betul orang , tengoklah macam mana dia urus diri . Kalau dia dapat urus dengan baik , bermula dari pagi hingga malam tanpa terbarai masa , tanpa kocoh kocoh dan tanpa kelam kabut , tandanya dia betul betul orang . Yang dinamakan orang tu adalah mereka yang tenang , pintar dan bahagia .

Mana mungkin orang yang kocoh kocoh tu tenang . Mana mungkin orang yang kelam kabut tu pintar . Kelam kabut selalu sebabkan kebodohan berlaku . " Mak , mana pensel adik ? Mana pensel adik mak ? Adik nak cepat ni , mana mak ?! " Terkocoh kocoh gitu , padahal pensel dalam tangan . Amacam tu ? Mana ada pintar .

Dan selalunya , orang yang tak dapat urus diri dengan baik , payah nak bahagia . Macam mana nak bahagia , orang lain semua menangis jadi susah oleh kekecohan dia . Kalau orang lain semua tak bahagia , jawab nya dia pun tak akan bahagia sama . Sebab , dia dah tentu kena belasah . Ya tak ?

Jadi , uruslah dengan baik . Orang yang boleh urus hidup dengan baik bakal jadi pemimpin . Kalau anda nak jadi bos satu hari nanti , urus diri dengan baik mulai sekarang . Jangan main selamba dan sembarangan . Pakai baju pun tak kemas butang sebab kelam kabut , nak jadi pemimpin macam mana ?

Amalkan minum air kosong banyak banyak setiap hari . Paling tidak , lapan gelas macam yang di sarankan oleh pakar pakar kesihatan tu . Orang yang minum air biasa banyak banyak biasanya tenang . Orang yang tenang , memang dia orang dan dia boleh dicontohi . Orang yang boleh dirujuk untuk menyelesaikan masalah orang , baru boleh jadi bos atau jadi pemimpin . Okey , gitu ya ?