29 December 2011

UCAP TERIMA KASIH PADA MUSUH


Assalamualaikum :) Okay , hari nie nak bagi tips sikit . Orang da rajin kan . Hik hik . Sudi sudi la baca .

" Adoi , aku tak tahan betollah dengan dia tu . Entah apa lagi yang tak kena pada dia . Habis aku dihentamnya ! 

Pernah dengar orang mengeluh macam tu ? Atau korang sendiri yang kerap mengeluh macam tu ? Diam aje . Kalau diam tu , maknanya pernah la tu .

Jangan marah sangat . Sebenarnya lagi banyak musuh kita , lagi power kita jadinya . Mana tidaknya . Bila dia tu memusuhi kita , tentu dia kata kita macam macam , kan ? Ha , ini peluang kita nak tunjukkan kita tak seperti yang dia kata tu . Kalau dia kata kita ni bodoh , ini peluang untuk buktikan yang kita ni tak bodoh . Jom ambil SPM , jom masuk kolej . Tiga tahun kemudian , orang yang dok mengata kita tu masih dekat situ . Tapi kita pulak dah jadi orang bekerjaya .

Cuba kalau dia tak kata kita bodoh dulu . Kita pun mungkin tak teruja nak buktikan sesuatu . Jadilah kita sama macam dia , berkubang parit dan main parit .

Ha , ucaplah terima kasih pada dia . Kalau korang jumpa dia sekarang ketika korang dah jadi orang besar , tentu terkulat kulat dan terkebil kebil matanya macam percaya tak percaya .

Dengar ni , orang yang bijak , dia mempelajari banyak perkara daripada musuhnya sendiri . Kalau kita tak ada musuh , selalunya kita tak teruja untuk buktikan sesuatu . Hujung hujung rupa rupa nya kita masih berada di tempat yang sama macam dia juga .

Ini ingatan sekadar kalau ada musuh . Kalau tak ada musuh , jangan cari musuh pulak . Ini kalau dapat dan apa nak buat ? Inilah jawapannya .