13 January 2012

GAGAL BUKAN HALANGAN


Assalamualaikum :) Okay hari nie plan dengan miera nak study dekat rumah dia pukul 1 petang . Harap jadi . Aku kalau duduk rumah nie belajar masuk otak kanan keluar otak kiri . Tapi kalau belajar ada member baru rasa seronok . Tu prinsip aku okay . Okay dah lama tak buat entry berunsur kan nasihat . Ha , silakan baca ye .

' Ni kenapa ni ? Gagal ke ? ' Ala , gagal sekali tak bermakna gagal selama - lamanya . Gagal hari nie tak bermakna esok gagal juga . Kalau korang dah buar segalanya yang patut tapi korang gagal juga , korang patut bangga sebab bukan korang yang salah , tapi sistem yang silap atau pemeriksa yang gagal menilai prestasi kemampuan korang . Diorang yang patut berasa bersalah dan gagal , bukan korang .

' You have succeded in a way . ' Alamak , cakap bahasa orang bandar la pulak . ' Come on , you have done your bit . I'm proud you have tried hard . There are still many venue of success waiting for you .' Alamak , terbabas lagi . Yang penting faham . Bahasa inggeris penting . Sikit - sikit kita kena belasah dengan bahasa nie , sebab ini bahasa international . Kalau tak boleh communicate dalam bahasa inggeris , masalah di hari depan .

Oh ya , kita tengah cakap pasal gagal . Tak apa gagal - gagal sikit . Yang penting , kita dah berusaha keras untuk memastikan kegagalan tak terjadi , tapi dia terjadi juga . Apa kita boleh buat ? Terima seadanya , susun langkah baru dan strike sekali lagi . Cuba lagi dan cuba lagi . Kita jangan kalah oleh kegagalan tapi kalahkan kekecewaan dengan kejayaan yang lebih cemerlang .

Orang yang terus jatuh tertiarap oleh kegagalan nyata tak kuat dan tak padu . Dia nyata lemah . Burul sangat ke gagal ? Kalau buruk , apa halnya dengan Thomas Edison yang tak masuk sekolah langsung tapi berjaya mencipta mentol ? Ha , amacam tu ? Tak ke kegagalam bukan semestinya bermakna hujung dunia .